Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, May 05, 2012

Grönsaker med knallgrön ärtdipp


Jag gillar att dippa! Förutom chips passar morot, kålrabbi, gurka, paprika, rå blomkål, cocktailtomater, rädisor och färska sockerärter. Ibland gör jag tacodipp (gräddfil + tacokrydda), men ärtdippen är min favorit.

Viktorias ärtdipp, 4 port

250 g gröna ärter, frysta
1 dl lätt crème fraiche
1 dl finriven parmesanost
1 tsk pressad citron
1 vitlöksklyfta
salt och peppar
en nypa (eller två) cayennepeppar

Låt ärterna tina och mixa dem med crème fraiche, parmesan och citronsaft. Smaka av med pressad vitlök, salt, peppar och cayennepeppar.

Jag funderar på vad jag ska hitta på med barnen i morgon. Om vädret är fint vore det trevligt att göra nåt. Ta tåget nånstans och ha med picknick kanske? Inte lekplats bara, hellre titta på havet.

4 Comments:

Anonymous ELin said...

åh det lät som en dipp som skulle passa hos oss!

9:52 AM  
Anonymous Catta said...

Men...är inte det här systrarna Eisenmann's? Om man nu kan äga en ärtdipp..! ;)

11:24 AM  
Blogger Viktoria said...

Catta, det finns massor av recept på ärtdipp som liknar varandra, men jag har inte stulit detta rakt av och kallat det mitt. Jag har sneglat på något (kanske Eisenmanns, jag minns inte), men tyckte inte det receptet jag provade var fylligt och smakrikt nog så jag la till cayennepeppar och parmesan.

11:49 PM  
Anonymous tina said...

Varje gång jag ser ärtgrön mat så önskar jag så att ärtor vore en favorit. Det ser liksom ut som höjden av vår och stilfullhet!

Hoppas du har det bra! Hur går det med lotten?

12:00 AM  

Post a Comment

<< Home