Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, December 26, 2011

Lime- och citrongravad lax för oss som längtat


På julafton var vädret här i Lund som en ljummen vårdag. Ett ögonblick funderade vi på att skapa en ny tradition och gå till kolonilotten och grilla korv till lunch, men sen blev det inte så.

Vi hade ett sparsmakat julbord, bara det vi var mest sugna på, som janssons frestelse, gravad lax, Niklas revben, sallad med syrad rödkål, inlagd sill, mammas köttbullar och färsk spansk korv. Jag har längtat efter gravad lax i flera månader, och fick ett fint recept av min kollega E. Jag gjorde en enkel gravlaxssås med honung till.

Lime- och citrongravad lax

400 g laxfilé (mittbit) som varit fryst 3-4 dagar
1 dl socker
1 dl salt
2 lime, skal och saft
skalet från en citron
vitpeppar

Dag 1: Gnid i laxen med de andra ingredienserna. Lägg den i en påse eller en djup skål som täcks. Låt stå kallt i ett dygn. Vänd laxen ett par gånger.

Dag 2: Ta upp laxen, ta bort skinnet. Torka av kryddblandingen och skär laxen i fina skivor.

Honungsgravlaxsås

2 msk skånsk senap
1 msk dijonsenap
1 msk flytande honung
1 krm salt
0,5 krm mald vitpeppar
0,5 msk vitvinsvinäger
0,5 msk granatäppelvinäger
1 dl neutral rapsolja
finklippt färsk dill, nästan en hel kruka

Rör ihop senap, honung, salt, peppar och de båda vinägersorterna. Vispa i oljan, och rör sedan ner dillen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home