Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 10, 2011

Kryddstekt fisk på nobeldagen

Vi har varit uppspelta och spralliga hela dagen. Nobelprisutdelning! Vi släpade ut köksbordet framför teven, la på finduk och satte fram några hyggliga krukväxter. Dottern och jag gick och valde ut de högsta klackskorna i garderoben och började förbereda maten. Hade vi rökt så hade vi tagit en cigarett, eller flera. (Men nu sysslar jag ju inte med sånt, och mina barn är fem och sju.)

Vi började steka fisken och allt var klart precis till banketten. Det kändes bra. Sen var min man med på teven en kort stund! Han är inbjuden av Tomas, litteraturpristagaren. Jag har inte pratat med min man än, men längtar efter att få höra allt.

Nu gick det en lång stund som inte syns för er som läser. Jag tänkte skriva nåt fint om Tomas, jag tycker ju väldigt mycket om både honom och hans poesi. Men så blev det så töntigt när jag började skriva och det är väl tur att jag inte blev poet ändå. Min varmaste tanke går till honom i alla fall, och till hans familj.

Vår kryddstekta lax blev förresten alldeles lysande. Jag serverade den på typiskt Viktoria-sätt med matvete, gröna bönor och vitlöksstinn tsatsiki. Mitt foto blev dåligt, men ursprungsreceptet kommer från Coop.

Kryddpanerad lax, 3-4 port

500-600 g färsk lax
1 msk fänkålsfrön
1 tsk paprikapulver
1 krm cayennepeppar
0,5 msk lökpulver
0,5 msk torkad oregano
2 tsk flingsalt
0,5 tsk nymald svartpeppar
smör och olja till stekning

Dela fisken i 3-4 bitar. Mortla ihop alla kryddor och lägg kryddblandningen på ett fat. Vänd fisken i kryddorna. Hetta upp fettet och stek fisken i några perfekt långa minuter.

4 Comments:

Anonymous Fröken Dill said...

Det ÄR festligt med Nobel. Nu har jag infiltrerat nobelskeptiska J så att han ser nästan hela galamiddagen med mig. Man kan komma långt med god mat...

1:21 AM  
Blogger Karin said...

Jag älskar Nobelfestligheterna framför allt kläderna, blommorna och dukningen.
Just grejen med att titta på folk som äter förstår jag inte riktigt...
Vilken upplevelse det måste varit att vara där och lite i den innersta kretsen

10:42 PM  
Blogger Viktoria said...

Helt kort kan jag hälsa er att min man var väldigt nöjd, med allt...

12:13 AM  
Blogger Viktoria said...

Helt kort kan jag hälsa er att min man var väldigt nöjd, med allt...

12:17 AM  

Post a Comment

<< Home