Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, December 14, 2011

Julbord på jobbet 2011


Så var det dags igen, vårt gemensamma julbord på jobbet brukar vara det godaste. Alla tog med nåt och bland godsakerna fanns det sillar, korvar, köttbullar, hembakat bröd, skinka, sallad, vegetarisk jansson och icke-vegetarisk jansson. 


Och alla fina efterrätter hade jag inte plats för så jag valde en snickerskaka, en liten lakritschokladpralin och saffranskaka med lingon och pepparkaka.


Jag gjorde salladen, en improviserad sak som blev rätt bra. I sista sekund fräste jag pumpafrön i smör- och rapsolja och kryddade med garam masala och lite salt - en idé jag snott från Lisa, och som kan användas för att piffa upp det mesta!

Min julsallad

200-250 g savojkål
3 morötter
ca 150 g naturligt syrad rödkål (= ungefär en halv burk av Tistelvinds rödkål)

dressing:
1 dl olivolja
0,5 dl rysk yoghurt
1 msk vitvinsvinäger
2 tsk dijonsenap
1 tsk honung
1 tsk sambal oelek
1 tsk torkad rosmarin (finmortlad)
2 pressade vitlöksklyftor
salt och peppar efter smak

Strimla savojkålen. Skala och grovriv morötterna. Blanda alla grönsaker i en skål.

Vispa ihop dressingen. Den blir som en tjock majonnäs. Smaka av noga och blanda alltsammans. Strö rostade nötter eller pumpafrön (se ovan) på.

2 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Roligt och GOTT! Det brukar bli så bra när alla gör sina favoriter till julbordet.
Standard-julmat är inte så kul. Krävs lite specialiteter...

1:29 PM  
Anonymous Anna B said...

Mums - idel fina recept :) God jul och gott nytt år, Viktoria!

12:39 AM  

Post a Comment

<< Home