Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, December 05, 2011

Här är det julstämning!


Jag och mamma missförstod varandra och jag trodde att jag och min egen lilla familj skulle fira jul för oss själva. Det kändes okej, men nåt slog liksom slint och sen dess har min hjärna varit inställd på att skapa julstämning på alla sätt jag kommit på. Här är julpyntat mer än det brukas och vi har skrivit långa listor på vad som är viktigast på julbordet, för att inte tala om barnens listor, och barnskivan med julmusik som vi lyssnat på säkert en månad redan. Glöggen blev bra förresten, och den provar vi så fort vi har någon att bjuda. Det blir nog en god jul i år också, och mina föräldrar kommer faktiskt.

Receptet nedan (och på fotot!) var mitt bidrag till julbordet på jobbet förra året. God mögelost på krispigt endiveblad med rostade nötter/fröer och sött pepparkakssmul - inte så dumt. Proportionerna kommer jag inte riktigt ihåg.

Mögelostfylld endive

endivesalladsblad
mögelost (Sant Agur t ex)
crème fraiche
1 äpple
ev lite salt och peppar
rostade och hackade pekannötter eller rostade pinjekärnor
smulade pepparkakor

Lägg upp endivebladen ett och ett. Mosa ihop mögelost och crème fraiche. Tärna ett äpple fint och rör i tillsammans med salt och peppar (om du tycker att det behövs). Fördela blandningen i endivebladen. Strö över nötter och pepparkakor.

4 Comments:

Blogger Fröken Dill said...

Perfekt,jag var just på jakt efter de smaskigaste glöggtilltuggen!

12:54 PM  
Blogger Katarina said...

Vilket gott tilltugg!

5:19 PM  
Blogger mei och thi´s mamma said...

Åhh... ser gott ut!
/Malin

6:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack kära vänner - ja, det är faktiskt ett gott tilltugg!

(Och Malin, vilka stora och fina barn du har fått! Jag har tittat flera gånger... Och vad du är bra på att fotografera!)

/ Viktoria

12:21 AM  

Post a Comment

<< Home