Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, October 17, 2011

Parmesanchips

Helgen: krispig höstsol. Vi var på kolonilotten och tog bort kirskål från rabatten närmast huset, klippte gräsmattan en sista gång för i år. Och sonen och jag sågade ner det halvdöda äppelträdet, och plockade ner de fina äpplena från det friska äppelträdet. Vi hittade några björnbär som glömts inuti en buske.

Flytet fortsatte inomhus, jag lagade god mat utan att ha planerat så noga i förväg. Vi åt  thailändsk räkcurry med gröna bönor och fullkornsris, en annan middag blev det rostad kålrot med pumpafrön, kassler och tzatziki, och sen gjorde jag en majssoppa som var syrlig, stark och lite söt. Parmesanchips, det är fest till till exempel soppa, och görs snabbare än snabbt. Min dotter tyckte jag skulle haft pumpafrön på parmesanchipsen också så nästa gång gör jag nog så.

Parmesanchips, lagom för fyra

200 g fin parmesanost

Sätt ugnen på 175 grader. Riv parmesanosten grovt. Lägg den i fina små högar på plåt med bakplåtspapper. Högarna ska inte ligga för tätt eftersom de flyter ut. Sätt plåten i ugnen tills osten smält och blivit svagt ljusbrun, det tar 5-8 minuter.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Parmesanchips är så gott. Och det går faktiskt lika bra, och blir lika gott, med t.ex Allerums Prästost (finns ju färdigriven dessutom, lätt som en plätt).

Mums!

8:27 AM  

Post a Comment

<< Home